onsdag 20 januari 2010

Fan låt den inte fucka upp

Läste precis på Aftonbladet att Snabba Cash får en uppföljare. Visst AB är inte Sveriges mest trovärdiga kvällstidning, men om vi nu ska lägga lite sanning bakom rubriken.

Vi såg som sagt Snabba Cash i helgen och jag ska inte sprida för mycket spoilers för er som inte sett den, men jag fick en känsla av att man blev förvirrad oavsett om man läst boken eller ej.

Hade man läst den så hade man blivit förvånad för att den tog en helt ny väg, visst kan det vara bra - men det var saker som ändå gjorde en förvånad och som man saknade. Hade man inte läst den så tror jag man hade svårt för att följa med i utvecklingen av karaktärerna.

Jag tillhör den trogna Lapidus skaran som läst boken och jag håller med övriga Sverige (de flesta) att filmen faktsikt är en riktigt bra Svensk thriller.

Men jag hoppas verkligen att regissören Espinosa tar sitt ansvar och på något sätt gör något eget. Gör en uppföljare men låt den grundas på ett helt eget manuskript. Bygg vidare på karaktärerna ifrån första boken men gör ingen blandning...

Jag hoppas inte han gör en "Aldrig fucka upp" för då tror jag att den kommer bli sämre.. Detta gav absolut en nytändning för filmsverige även om Kinnaman spelade en alldeles för liten roll. Bygg en film kring JW, det finns tillräckligt mycket underlag i boken för att kunna bygga en hel berättelse om hans liv.. Tillräckligt intressant är det också!

Inga kommentarer: