tisdag 12 januari 2010

Sjuk, sjukare, sjukast...

Läste precis på Aftonbladet att ett barn (6 år) fått pencilin sju gånger på sju månader. "Pencilin, pfft... Det har jag ätit 2 ggr i mitt liv, hur kan folk äta det så ofta?!?" säger Emma... Jag måste säga detsamma, jag kan inte minnas att jag ätit det någon gång, visst har det säkert hänt men det är knappast så att jag kan påstå att läkarna varit givmilda med pencilinet.

Men sen funderar jag, sju läkarbesök på sju månader måste ju även detta betyda för henne. Herregud?!? Vad har det tagit åt folk - knappast kan det vara så farligt med en hederlig förkylning? Okej om man har 40 graders feber, kan inte resa sig och hostar sönder lungorna - fine.. Gå till läkaren. Men har du 38.5-39 graders feber, du hostar lite och har halshont - dra på en säsong med How I met your Mother och sedär - du är frisk.. En alldeles liten tips på huskur såhär från er bloggläkare Herr. Jansson.

Sedan berättade Emma att Linda Rosing tydligen hade sin 16-åriga dotter hemma och att de eventuellt skulle till läkaren i eftermiddagför att hon haar förkyld. Ja ni läste rätt.. 16 år, förkyld, läkarbesök..

Vad har hänt med den vanliga hemmakuren? Skärp er folk! Läkarna är till för riktigt bekymmer.

Det är som att gå till psykologen när man har problem att välja mellan minimjölk och mellanmjölk. Jag är mållös!

Inga kommentarer: