tisdag 12 januari 2010

Vad gjorde man förr egentligen?

Varje dag när jag sitter på tunnelbanan (nåväl inte varje men nästan) så tänker jag på vad man egentligen gjorde förr... Speciellt när man hade en bit till jobbet och pendar.

Idag sitter varannan person och läser metro, en annan har lurar i sina öron och lyssnar på musik. En man sitter och knapprar på en presentation på sin bärbara dator. En kvinna sitter inloggad på facebook på sin iPhone.

Visst är utveckling ibland underbart men när man funderar på vad folk gjorde innan blir iaf jag lite mörkrädd. Jag har hört skräckhistorier om en morbrors kompis som vände på sin dagstidning uppochned för att folk runtomkring honom skulle tro att han var galen. Mamma min har berättat att hon under en vinter nästan virkade en hel duk. Min morbror hade en bild på en apa på sitt "30-dagarskort", men han höll ju jämnt för tummen när han visade upp kortet och det var ju aldrig någon som krävde att han skulle flytta tummen - det var helt enkelt hans nöje på morgonen.

Jag undrar vad jag hade gjort, inte hade jag virkat iaf - alldeles för lite tålamod för det. Jag är nog mer lagd åt Mr. Uppochnedvänd-tidning.

Sedan en annan sak jag reflekterat över är denna text som står vid spärrarna, "Passera spärren gående"... Ja SL, era genihöns - hur tänkte ni annars att man skulle passera spärren? Jag har lite förslag...

"Passera spärren ninjahoppande"
"Passera spärren krypande (max 3 år)"
"Passera spärren gående baklänges"

Information i samhället är ibland otydlig.. Men SL's exempel är skrämmande, men vem fan får idén att hoppa jämfota genom spärren? Nej precis, ingen alls!

Nu ska jag sätta mig ned för att skriva ihop ett CV och skicka till SL. Jag ska trycka för att de verkligen behöver en idéspruta till deras kontor som kan komma på nya fantastiska skyltar. Håll med om resan att den skulle bli lite extra kryddad då?

När jag tänker efter lite så är jag nog inte Mr. Uppochnedvänd-tidning. Jag passar nog mer in på den där Sigmund-Freud-typen som filosoferar över hur fantastiskt rolig en promenad till jobbet skulle bli med lite annorlunda uppmaningar!

2 kommentarer:

Emma sa...

darling, darling, var får du allt ifrån? och jag tycker nog att du är mer tidningstypen.. :D

Cilla sa...

Jag tror att den syftar på att man inte skall springa genom spärren...