söndag 24 januari 2010

Informant!

Under gårdagen såg vi bl.a. The Informant! med Matt Damon i spetsen, fantastiskt härlig film - klart sevärd.

Det jag gillade mest var Marc Whitacre (spelad av Damon) som verkligen helhjärtat går in i rollen som hemlig spion. En av hans kommentarer har etsat sig in i hjärnan på mig.

- "I'm Special Agent 0014..."

Trädgårdsmästaren som finns i deras hem säger.
- "Why 0014?"

Då ger Whitacre ett alldeles underbart svar.
- "Twice as smart as 007".

Hur jävla underfundigt fantastiskt är inte det svaret.

En annan fantastisk scen är när han ska spela in ett band åt FBI som han är Agent för.. Med kommentarer om varenda liten ting - exempelvis "I'm now entering the entrence of ADM".. Med små kommentarer och härliga filosofiska inlägg får filmen ett fantastiskt djup.

Vilket får mig osökt att inspirera mig själv till dessa utfall. Någon gång ska jag spela in ett band och kommentera precis allt jag gör. Men då som "Special Agent 003,5".

Inga kommentarer: