måndag 11 januari 2010

Gilla mycket, hata mer - allt på ett dygn


Jag reflekterade över detta igår när jag alldeles fascinerat satt fastklistrad framför dokumentären "Hästmannen" på SVT2. Denna fantastiska film om en man vid namn Stig-Anders som berörde mig längst ut på fingertopparna. Visst, han var konstig - han levde trots allt på bröd... Men vad som fick mig att känna att denna man är det häftigaste sedan killinggänget äntrade scenen med Nile City är att han var så jädrans positiv. En sån där otäck optimism som man själv önskade att man hade. Han var med om stormen gudrun, han drabbades hårt och kölden gjorde att hans fötter svullnat upp till mer än det dubbla - men vad gjorde detta? Jo han ligger på sjukhemmet utan strumpor, ser ned på sina fötter och säger "Jamen idag känns det faktiskt bättre" (på sån där härlig småländska som man bara älskar hos gamla män långt in i skogen) när han lyckades röra på en tå. Alltså han kunde rörapå en tå ytterst lite, han log upp och det var som att allt var fantastiskt. Det var faktiskt fantastiskt även när han inte kunde röra tårna, för då var de ju så härligt gulliga på sjukhemmet. Visst saknade han sitt hem i urskogen långt in i de småländska skogarna.

Han fick hela min syn på människor att ändra sig.

ÄNDA tills SVT visar en dokumentär om SAAB-arbetare (detta var ikväll). Visst, jag förstår att det är jobbigt att vara arbetslös, men när man känner "Nä nu räcker det fan att vara monterera, tänker inte söka något sådant jobb" då känner jag... Men skaffa ett jobb, SEDAN kan du väl försöka hitta en alternativ linje? Han var irriterad över att bli placerad i ett "fack". Ett fack som tillhörde bygg och industri. HUR kan man bli irriterad på detta? Har man jobbat med något i över 10 år så är det klart att man är mer efterfrågad där än om han skulle söka ett receptionistjobb på Loreal. Jag hajjar grejen, man blir less på det man gjort sålänge - men ett jobb måste ju ändå vara bättre än inget alls? Suck!

Men såhär i efterhand känner jag ändå att Stig-Anders förändrat min syn, jag ska tamejfan bli mer positiv - tro det eller ej.

So here it is... Watch out.... Mr. Jag-ser-positivt-på-allt-mannen äntrar snart ett vardagsrum hos just dig!

1 kommentar:

Emma sa...

Bli mer positiv älskling, så kan du smitta mig sen :D